Заглавие: Била”, „Лидъл”, „Карфур” и „Кауфланд” убиват българските про
Публикувано на: 06 Яну 2013 9:20
№14
Тук е от: 15 Дек 2007 13:00 Мнения: 12486 Местоположение: винаги на №14 (автор на темата)
Изпуснати са случайно или не още чужди търговски вериги като Метро, Пикадили, Икеа ...дали е случайно или не - не зная. Интересен е един от коментарите под статията - "някой замислил ли се е как една верига продава основно стоки които са на промоция като например МЕТРО и такава цена не може да се получи директно от производител и е доста по ниска от цената без ДДС, а както знаем те са задължени да продават с ДДС? как може търговската верига да се издържа като продава на "загуба" има цени под цена на доставка? как цена с ДДС на месо е по ниска отколкото цена без ДДС на съответният производител? За една година 2012 фалирали 1700 малки фирми 40% са от хранителна промишленост, през 2012 фалира българският производител на млечни продукти на Била с марка "Clever" колко още български производител и магазини фалираха,колко хора останаха без работа, Някой да е чул да се проверява някой от големите хипермаркети? погледнете фактура на Метро тя няма нужните по закон реквизити и това е от години, какво още трябва да стане да защитим нашето - Българското както правят в Германия, Франция и др. "
Гигантите не инвестират почти нищо в България. Всеки месец изнасят от страната ни до 700 млн. евро.
„Само тази седмица, само в „Лидъл” можете да вземете пакет с ориз само за 1.59 лв или буркан с боб само за 2,50”. „ Ей, аз съм Джовани и като готвач знам къде продават най-свежите и вкусни стоки - само сега, само в „Била” можете да намерите всичко на изключителна цена”. „Карфур” ви очаква със своите специални коледни намаления”, „Седмица на големите отстъпки в „Кауфланд”.
Сигурно сте се наслушали на подобни рекламни съобщения тези дни. Освен това със задоволство сте забелязали, че поне една, а най-често цели три големи търговски вериги са отворили врати в центъра на вашия град, така че да пазарувате удобно, без да е необходимо да палите колата и да губите време в задръствания и обиколки в покрайнините.
Преди 12 г. откриването на „Била” в София бе събитие от национално значение. То бе знак, че в България вече влизат големи чужди инвеститори и страната се отваря за Европа. Досега от тази верига са открити 88 обекта, а името й означава „евтин магазин”. Конкуренцията не закъсня, появиха се „Кауфланд”, „Карфур” и „Лидъл”, които много бързо покриха територията на страната и както вече казахме, превзеха центровете на големите и малки български градове.
Всичко това изглежда много хубаво, но само на пръв поглед. И не само защото веригите са измислени така, че да влизаш за едно, а да излизаш с три неща, или пък защото цените им в България много по-често са по-високи от тези в Германия, Испания, Австрия или Италия. Оказва се, че известните марки експлоатират безскрупулно българските производители, не инвестират почти нищо в България, нямат дори влогове в банки у нас и плащат минимални данъци, защото много често отчитат загуби. Това не им пречи да изнасят от България огромни суми. Според неофициална информация големите търговски вериги
изнасят от страната между 500 и 700 млн. лева месечно,
които депозират в банки извън територията на страната. Навлизането им в центровете на големите градове пък унищожи малките квартални магазини за хранителни стоки и дрогерия, които бяха средство за препитание на десетки хиляди българи, а и много често по-удобни и уютни за пазаруване обекти. Най-убийствено обаче се оказа влиянието им върху българските производители, които бяха оставени без избор и принудени на сила да се съобразяват с търговския монопол на „Била”, „Лидъл”, „Карфур” и „Кауфланд”.
Веригата „Метро” прави някои изключения, но тя не е толкова масово разпространена. Няколко български производители се обърнаха към „Галерия” с потресаващи факти за условията, при които са принудени да продават продуктите си.
Големите вериги вземат 40 вида такси и бонуси, за да ви продават стоката
За да може да стигне до българските потребители, българският производител трябва да плати между 30 и 40 вида такси, забележете, за всеки един артикул поотделно, на чуждестранните търговци. Започва се с т.нар. входна такса, която е последвана от различни и най-разнообразни таксички, бонуси, отстъпки и дори подаръци, които трябва да се правят на търговеца. Само за отварянето на обект като „Била”, „Лидъл”, „Карфур” или „Кауфланд” в дадено населено място българските търговци са задължени да направят между 8 и 10 на сто отстъпка по фактура и стока, която може да стигне количества от пет тона. Следват фиксирани отстъпки за бонус оборот. При определено количество продадена стока, описано в договора, веригата взема фиксирана сума от производителя и това не е всичко. Предвиден е и плаващ бонус оборот - ако даден артикул се продаде в по-големи количества от очакваното, търговеца пак си взема процент от производителя.
Един собственик на млечни продукти ни показа фактура за 5000 лева, която бил задължен да плати на „Била” по случай рождения ден на веригата в България, и така всяка година, откакто работи с тях. Друг производител ни се оплака, че от две вериги поотделно му искат между 30 и 40 хил. лв., за да включат продуктите му в рекламните си листовки, а за да се появят и на страниците на вестници, цената се увеличава.
Освен това се оказа, че чуждите търговци не вземат стоки, които не им носят брутна печалба от 40-50 на сто, което рязко стеснява кръга от качествен асортимент. Всички големи вериги се разплащат 30 дни след като фактурата е заведена в тяхната система. Много често те натискат доставчиците да дават фактури на ръка, които биват вкарвани в системата с два-три дни закъснение. Това акумулира за гигантите огромни средства от лихви по депозити, които са в банки извън България.
От своя страна пък производителят трябва веднага да се разплаща със своите доставчици, което много често кара хората да вземат кредити с големи лихви. Освен това се случва често търговците да акумулират наведнъж и без предупреждение сумата, която си удържат от различни бонуси, и в деня на разплащането сметките на производителя да не излязат с няколко хиляди лева, без той да е подготвен за това. Договорите са направени така, че всички загуби да са за сметка на българския доставчик, а огромните печалби - за чуждестранния търговец. Ако някой не достави в „Кауфланд” или „Карфур” заявеното количество стоки, плаща глоба. Ако веригата обаче не ги продаде, загубите си остават изцяло за сметка на производителя, а парите му се удържат автоматично от следващата фактура.
През 2010 г. всички големи търговски вериги отчитат спад на потреблението от цели 32 на сто. Това обаче не им пречи в търговските споразумения за 2012 г. да поискат 5 на сто отстъпка от всички български производители. Огромен шок предизвиква и непредвиденото, но чувствително повишаване на цените на различните суровини, стигащо понякога до рекордните 60 на сто. Това, разбира се, оскъпява крайния продукт. Например даден производител на месо трябва да плати веднага на своите доставчици увеличението на дадена суровина заради по-скъпия ток, бензин или нещо друго, но веригата, която продава стоката му, увеличава цената само след едномесечно предизвестие.
Така рентабилността на българските производители, които са принудени да продават стоките си през „Била”, „Кауфланд”, „Лидъл” и „Карфур” достига скромните 3 до 5 на сто процента рентабилност, което е оцеляване с по-голям риск от потъване, но с почти никакъв шанс за развитие, разширяване на бизнеса и перспективи в бъдеще.
В Лидъл 80 на сто от стоките са чуждестранни
Огромен проблем е, че все по-малко български стоки се продават в големите магазини. В „Лидъл" например артикулите, произведени в България, са едва 20 на сто, а много от вносните стоки са със съмнително качество, има дори и преопаковани, с неизвестен или подправен срок на годност, а разликата между качеството на асортиментите между „Лидъл – България” и „Лидъл - Германия” е очевидно. И дума не става за износ на български стоки в други европейски страни, което би било най-логичното нещо за международни гиганти като споменатите марки.
Кой е виновен? Лесният отговор на този въпрос е, че няма виновни. При свободния пазар е така. Всъщност виновници има и те се намират по върховете на държавата и съответните администрации и институции. Работата е там, че държавата не дава равен старт на участниците в тази игра, а недалновидната политика на родните управници от всички правителства досега позволява на чуждите търговци да злоупотребяват както намерят за добре с българските производители.
Неслучайна е приказката, че не е луд онзи, който яде зелника, а онзи който му го дава. У нас споменатите големи търговски вериги минават за големи чуждестранни инвеститори и се ползват с изключителни преференции, някои от тях дори са освобождавани за известно време от данъци, а държавата не е направила и минимални усилия, за да защити интересите на българските производители и търговци.
Работата е там, че нито „Била”, нито „Лидъл”, нито „Карфур” или „Кауфланд” са големи инвеститори. Те не са вложили значителни средства, за да започнат бизнес у нас, персоналът, който работи за тях, е значително малък, така че не може да се говори за висока работна заетост, а както вече казахме, всичките им печалби се изнасят извън страната. В последно време дори не купуват земя и не строят собствени сгради, а просто наемат помещения, и то в центъра на съответните градове.
Това, както казахме, остави без поминък много хора, притежатели на малки и средни магазини, чийто бизнес най-често е семеен. За сравнение в Полша е забранено големите вериги да имат магазини в центъра на столицата или останалите градове, за да се насърчават местните търговци. Гигантите имат разрешение да търгуват само в покрайнините, на околовръстните шосета или малко извън съответното населено място. Още по-добър е примерът на Словения. Тамошните политици са постъпили по-разумно от нашите и са пуснали споменатите марки, при условие че ще продават 5 на сто словенски стоки във всичките си европейски вериги.
Тук държавата е абдикирала от задълженията си и не се намира дори един-единствен политик, който да защити собствените ни интереси. Защото ударът по производителите неизменно ще се разпростре и върху потребителите, а в края на краищата, нито едните, нито другите ще могат да се възползват от отварянето на България към света, от който за сега успяваме да вземаме само най-лошото. Оставаме обаче слепи и глухи за доброто и големите шансове за развитие, които сами пропиляваме.
Заглавие: Re: Била”, „Лидъл”, „Карфур” и „Кауфланд” убиват българските
Публикувано на: 06 Яну 2013 9:29
<5™
Тук е от: 23 Фев 2007 16:15 Мнения: 6357 Местоположение: Шумен,Центъра на света
Skype: d.draev
Монопол, картелни договорки, глобализирането на какъвто и да е бизнес има положителен ефект за политиците, управляващите този бизнес, но има крайно отрицателен ефект в/у икономическото развитие на държавата и хората. Само микро, малки и средни предприятия могат да стабилизират икономика и да излезем от кризата.
Заглавие: Re: Била”, „Лидъл”, „Карфур” и „Кауфланд” убиват българските
Публикувано на: 06 Яну 2013 9:59
№14
Тук е от: 15 Дек 2007 13:00 Мнения: 12486 Местоположение: винаги на №14 (автор на темата)
Преди време попитах мои познати, които имат фирма за замразени продукти защо не виждам стоката им в големите вериги. Разказаха ми , че са пробвали в две от горните вериги, но условията им са убийствени и не са имали никаква печалба, дори напротив. Таксите били огромни само за това, че продават там. Задължени са били да правят дарения. Всъщност всички тези неща са описани в статията. Като разказваха ми звучеше невероятно, че условията на търговските вериги са така убийствени, но е вярно.
Заглавие: Re: Била”, „Лидъл”, „Карфур” и „Кауфланд” убиват българските
Публикувано на: 06 Яну 2013 10:09
Дълбоко в матрицата
Тук е от: 13 Яну 2010 13:12 Мнения: 2297
Навсякъде по света големите вериги убиват малкия и среден търговски бизнес. Това, че сме се докарали да зависим само от него, си е чисто наша грешка. Това, че вече не произвеждаме нищо по-голямо от тиква, пак си е наша грешка. Това, че нямаме държава обаче, е сценарий и режисура и никой не може да ме убеди в обратното. Търговците, които подписват договори с веригите, не го правят с пистолет опрян на челото.
Заглавие: Re: Била”, „Лидъл”, „Карфур” и „Кауфланд” убиват българските
Публикувано на: 06 Яну 2013 13:50
Акварист
Тук е от: 25 Апр 2010 8:13 Мнения: 2085
Skype: valentin.trifonov50
За голямо съжаление е така. Тук този сценарии се разви преди повече от 10 години. Фалираха всички малки и по големи търговски вериги. Смесените магазинчета по селата, частни фурни дюкянчета и много хора останаха без работа. Изкупуването на селскостопанската продукция е на безценица докато цените на продаваните много завишена. Големите вериги могат да си позволят убийствено ниски цени за малките фирми, и след унищожаването и дирижират без конкурентно цените. Като пример тук млякото от кравефермите го изкупуват за 6 коруни , а обезмасленото нискотучне с 0,5% масленост продават за 13 коруни. И затова по инициатива на производителите се отварят автомати където се продава охладено мляко директно от производителя за 10 коруни. Но малко хора оценяват това предимство,тъй като трябва да имат измито шише и автомата да и го напълни след пускането на парите. Тук много често зареждат стоки със съмнителна дата на производството свалени от продажба в Германия. Но хигиенистите без компромисно и налагат глоби до милион. Но те пак намират начини като обявяват големи намаления и пенсионерите се нареждат на опашки още преди 6 чеса сутринта и стоките до обяд са продадени. Тази безмилостна конкуренция доведе до почти ликвидирането на големите свинеферми в Чехия, тъй като от Германските ферми се внася месо на много ниски цени. Там един човек се грижи за хиляди прасета при голяма механизация и цените са доста ниски. Традиционните производители на картофи който продават даже в България понякога са принудени да заорат картофите на блока без да ги изваждат при голям внос от Полша на много ниска сена.Когато продажните цени в суперите са по малки от изкупните цени.
Заглавие: Re: Била”, „Лидъл”, „Карфур” и „Кауфланд” убиват българските
Публикувано на: 06 Яну 2013 17:49
~~~~
Тук е от: 06 Апр 2008 8:12 Мнения: 12787
За съжаление, в статията са казани доста истини. И няма как да е друго, при положение, че в годините на т.нар демокрация ни управляват продажни политици. От всички цветове. Не знам дали помниш, но преди години се появи една Боила. Да БОИЛА, а не била. идеята беше да е основен конкурент на метро, продавайки бгстоки. Сградата още си я има на входа на София, но далеч не е огромен хипермаркет, какъвто е бил замисъла, а офис-сграда.. По едно време се говореше, че не са си платини на който трябва, за да заработят. А сега не е по-различно- никой не би инвестирал в подобен хипермаркет в държава, която е на челно място по корупция, а производството й е сринато до под нулата. В един квартал, преди време, видях реклама на магазин- търгуваме само с български стоки. Сигурно е единственият тук и дори не съм сигурна, че още го има. Ако се случи да мина пак от там, ще направя снимки.. Друго- българските производители НЕ СА ЕДИННИ! Трето- българските потребители, обяснимо, пазаруват предимно ефтинджосбоклуците, внесени от вън- визирам изрезките от подобия на салами от немско, заразените картофи /да, ония с червени петънца/ от...нейде си и т.н.. ....
Заглавие: Re: Била”, „Лидъл”, „Карфур” и „Кауфланд” убиват българските
Публикувано на: 06 Яну 2013 20:48
Опитен
Тук е от: 14 Апр 2009 14:16 Мнения: 205
Skype: tonitonito3
Донякъде съм съгласна, но като потребител хич не ми се ще да се връщат гаражните бакалийки. Поради липса на близък маркет напоследък ми се налага да купя нещо набързо от едина бакалия до ДСК. Толко боклучак наблъскан в тоА мгагазин, толко неприятно подреждане, с яд си оставям левчето. Мерси!
Заглавие: Re: Била”, „Лидъл”, „Карфур” и „Кауфланд” убиват българските
Публикувано на: 07 Яну 2013 9:29
Дълбоко в матрицата
Тук е от: 09 Фев 2007 15:36 Мнения: 2539 Местоположение: Назад във времето , когато България беше царство!
Skype: dragostinoff
Общо взето българските дребни мошенници са нещастни,че на пазара са се появили едри чуждестранни мошенници,които ги цакат и не им позволяват толкова лесно да стрижат потребителите. Не искам дори да си помислям какви щяха да са цените на хранителните стоки в България,ако на пазара нямаше чуждестранни вериги,а само български търговци.
_________________ "Всичко е добро, когато е добро за България" - Стефан Стамболов
Заглавие: Re: Била”, „Лидъл”, „Карфур” и „Кауфланд” убиват българските
Публикувано на: 07 Яну 2013 16:45
№14
Тук е от: 15 Дек 2007 13:00 Мнения: 12486 Местоположение: винаги на №14 (автор на темата)
Алооо, кой , какъв си, като какъв работиш и на колко души осигуряваш хляба та да наричаш хората, които произвеждат или търгуват мошеници? /думата се пише с едно Н/?! На тъпия ти пост нямам намерение да отговарям. Ловеца_ дори би го написал по-смислено от теб.
Заглавие: Re: Била”, „Лидъл”, „Карфур” и „Кауфланд” убиват българските
Публикувано на: 07 Яну 2013 17:58
Напреднал
Тук е от: 06 Авг 2007 10:05 Мнения: 445
barbus написа:
Там един човек се грижи за хиляди прасета при голяма механизация и цените са доста ниски.
А Вие какво предлагате, тук един човек да се грижи само за едно прасе цяла година? Така ще се реши кардинално проблема с безработицата.
Преди години един производител се жалваше от ниските цени на доматите: "кажете ми как с три декара домати мога да си изхраня семейството?". За мен отговорът е, че с три декара няма как да стане, но с тридесет вероятно ще може.
Добо, би ли посочил един случай, когато с автомат са накарали производител да сключи договор с някоя от веригите.
Заглавие: Re: Била”, „Лидъл”, „Карфур” и „Кауфланд” убиват българските
Публикувано на: 07 Яну 2013 18:47
Дълбоко в матрицата
Тук е от: 09 Фев 2007 15:36 Мнения: 2539 Местоположение: Назад във времето , когато България беше царство!
Skype: dragostinoff
amapola написа:
Алооо, кой , какъв си, като какъв работиш и на колко души осигуряваш хляба та да наричаш хората, които произвеждат или търгуват мошеници? /думата се пише с едно Н/?! На тъпия ти пост нямам намерение да отговарям. Ловеца_ дори би го написал по-смислено от теб.
От поста ти излиза,че според теб българските търговци осигуряват добри условия на труд за служителите си и са етични към клиентите си спрямо чуждестранните вериги,което според мен е напълно невярно и недоказуемо. В малките квартални магазинчета цените на повечето стоки са с 20-30% отгоре,асортимента и обслужването не са по-добри, а и много по-често има стоки с изтекъл срок на годност. Същото в известна степен се отнася и за българските вериги супермаркети като Фантастико и Европа. Как да ги предпочете човек.
Малките и средни търговци не могат,а и няма логика да се конкурират с големите вериги. Те просто трябва да намерят своята ниша вместо постоянно да мрънкат,в цяла Европа е такка.
_________________ "Всичко е добро, когато е добро за България" - Стефан Стамболов
Заглавие: Re: Била”, „Лидъл”, „Карфур” и „Кауфланд” убиват българските
Публикувано на: 07 Яну 2013 18:55
~~~~
Тук е от: 06 Апр 2008 8:12 Мнения: 12787
Гаджет, извинявай, но темата не е за конкуренцията. Погледни я пак! Става дума за унищожението на българското производство и непосилните условия, които му предлагат чуждите вериги. Изобщо не иде реч за конкуренция между търговци!!!
Заглавие: Re: Била”, „Лидъл”, „Карфур” и „Кауфланд” убиват българските
Публикувано на: 07 Яну 2013 19:56
№14
Тук е от: 15 Дек 2007 13:00 Мнения: 12486 Местоположение: винаги на №14 (автор на темата)
Да, не става дума тук за конкуренция, а за крайнотежките условия, на които са поставени българските производители, които искат да продават стоките си в тези вериги. Всяка фирма,която иска да продава в дадена верига и всеки отделен продукт на тази фирма се разглежда поотделно на централно ниво. В тези вериги нищо не се решава на местно ниво, всичко се съгласува. Не са само таксите и даренията , които се изискват. Да не говорим за десетките документи -сертификати, лицензи, патенти, разрешителни, позволителни, био-, еко-, РИОКОЗ, ДВСК и още , и още. Да не говорим пък за "каналите" за разпространение на продуктите. Да не би доматите на бай Иван от Хитрино да са по-лоши и по-малко био , от тези, които идват Македония? Но бай Иван нито може да извади всички разрешителни, нито пък има височайшите канали, за да стигне до голяма търговска верига.
Може пък да се поолекотят проблемите за нашите производители. Карфур наскоро увеличени правомощията на управителите на отделните магазини по отношение на това, какво да се продава. Възможно е и другите вериги да последват примера им.