cvete написа:
С писането на писмото до Дядо Коледа за пореден път се запитах "Какъв е този свят в който живеем днес?!!". И как да спася детето си от него?
В детските магазини има изобилие от глупави и безполезни играчки за които децата дават мило и драго - бакогани, бентени, дракони, скелети и прочее. Евтино - и в двата смисъла на думата. И колкото повече пораства детето ми, толкова по-трудно ми става да му влияя. В никакъв случай не искам да му спестявам реалността, но как да го направя без да ме обвинява, че се откроява от останалите и за това е обект на подигравки. Какъв човек ще стане и мога ли да го спася от този свят без ценности?
Сложни въпроси задаваш, но полезни. Наистина в днешно време ценностите тотално се променят и подменят.
Подигравките на околните винаги са били болезнен фактор за едно дете, който оказва много силно влияние върху възпитанието и навиците му, особено ако се живее в една постоянна, затворена среда- от вкъщи на градина/училище и пак вкъщи. Затова може би е добра идея да се поразнообрази обстановката на детето като се насочи от малко към занимания, които биха му били полезни- като народни танци, балет, уроци по свирене на муз. инструмент, карате, спортно ориентиране, присъединяване към скаутите и пр. Така малко ще си поразшири кръгозора и в същото време ще научи нещо полезно.
Много добре е детето да бъде спечелено за книгите и четенето. Трудна работа, но ако се провокира интерес с добре подбрани книжки, може и да стане. В началото с приказки, четени на глас от мама, баба и т.н.
Също така много важно е (според мен) да се ограничи телевизията. От детските филмчета детето няма да се откаже, но поне може родителя да ги пуска на компютъра, т.е. родителя да съставя "телевизионната" програма за детето си, а не някой друг да му бърника в мозъка.
Едно полезно за родителите видео:
Добрият подбор на играчките също е важен. Да не е играчката само лъскава и цветна, но и да може малко да развива ума на детето. Според мен идеални са играчки като строители, конструктор Механик, пъзели или Куб на Рубик за по-големите. Друг е въпроса, че е адски трудно да се намерят гореизброените. Пълно е с купища китайски дебилни изпълнения за деца, но например конструктор Механик не мож намери и това си е. А и да се намери някакъв констурктор, то той е супермалък и може да се сглобява с него само една фигурка, т.е.бързо омръзва, а невъзможността да се създават авторски фигурки не стимулира творческо мислене.
В общи линии може човек да се поинтересува от НЛП (невро-лингвистично програмиране). Много полезни неща за възпитанието и самоизграждането могат да се научат.
Най-важно(според мене) е да не се кара едно дете да прави нещата насила, защото това може само да провокира инат и да има обратен ефект. По-добре е фино да да се насочват желанията му в правилната според родителя посока. Т.е. да се подава ненатрапчиво информация, която да провокира интерес у детето и то да пожелае да прави това, което родителя иска, без изрични заповеди и натякване. Да се управлява безструктурно един вид. Сложно е, трудно е, но поне може да се опита.
Успех!
И едно конспиративно текстче за тъмната страна на Дядо Коледа:
Santa или Satan? Митове и Коледни егрегори